Veelgestelde vragen

Een keer per jaar, op 1 juli, worden de huren aangepast. Op deze pagina hebben we meest voorkomende vragen over de jaarlijkse huurverhoging verzameld. Heb je een andere vraag? Neem dan contact met ons op via je account.

Waarom kiest Lieven de Stad voor een huurverhoging?
Lieven de Stad wil goede en betaalbare woningen voor onze bewoners. De huurinkomsten hebben we nodig om woningen te onderhouden, verbeteren en om nieuwe woningen te kunnen bouwen. Lieven de Stad heeft de ambitie om alle woningen met energielabel E, F of G uiterlijk 2028 verbeterd te hebben. Door ze energiezuiniger te maken, dragen we bij aan het betaalbaar houden van de woonlasten. Dit wordt steeds lastiger omdat de kosten voor onderhoud ieder jaar stijgen. Door een huurverhoging kunnen wij alle woningen goed blijven onderhouden en verduurzamen.

Heeft de nieuwe huurprijs invloed op mijn huurtoeslag?
Ja dat kan invloed hebben. Ga voor meer informatie over huurtoeslag en het maken van een proefberekening naar de website van de Belastingdienst.

Ik ben het niet eens met mijn huurverhoging. Hoe maak ik bezwaar?

Huur je een sociale huurwoning?
Via lievendestad.nl/inloggen kun je een online formulier invullen om bezwaar te maken. Je kunt je bezwaar ook mailen naar klantenservice@lievendestad.nl

Na het versturen van je bezwaar: Uiterlijk 1 augustus 2024 ontvang je van ons schriftelijk antwoord op het bezwaar. Je hoeft het deel van de huurverhoging waar je bezwaar tegen maakt, niet te betalen. We raden aan om de huurverhoging die je niet hoeft te betalen te reserveren. Dat voorkomt betaalproblemen als de huurverhoging wel terecht is volgens de Huurcommissie. Kijk voor meer informatie op lievendestad.nl/bezwaar-maken.

Huur je een vrijesectorwoning?
En ben je het niet eens met de voorgestelde huurverhoging? Neem dan contact op met Lieven de Stad.

Huur je een parkeerplek of andere ruimte bij Lieven de Stad?
Bezwaar maken tegen de voorgestelde huurverhoging van een garage, parkeerplaats, bergplaats of andere ruimte kan via de kantonrechter. Hoe dit gaat, lees je op de website van de overheid.

Mijn huur is in 2023 verlaagd met de wet eenmalige huurverlaging, en nu krijg ik weer een huurverhoging. Kan dat?
Ja, de verlaging is eenmalig. In 2023 heb je geen huurverhoging ontvangen maar vanaf 2024 kan de huur weer verhoogd worden. We kiezen ervoor om niet te verhogen met het maximale percentage.

Ik heb een laag inkomen, kan ik huurverlaging aanvragen?
Tot en met 30 december 2024 kun je zelf een huurverlaging aanvragen als het inkomen de afgelopen zes maanden is gedaald en je in 2023 geen huurverlaging hebt gekregen. Via de pagina huurverlaging kun je eenvoudig controleren of je in aanmerking komt.

Mijn woning wordt gesloopt/gerenoveerd. Krijg ik een huurverhoging?
Pas nadat de peildatum voor sloop of renovatie is afgegeven door de gemeente krijg je geen huurverhoging meer.

Hoe bereken ik mijn maximale huur?
De maximale huur hangt af van de kwaliteit en de oppervlakte van de woonruimte en wordt berekend volgens het puntensysteem van de overheid. Dit gebeurt elk jaar op 1 juli. De puntentelling kan elk jaar anders zijn, zonder dat je woning verandert. Dit komt bijvoorbeeld door de verandering van de WOZ-waarde of een verandering van het energielabel. Je kunt een puntentelling altijd opvragen via je account. Kijk voor meer informatie ook op checkjeprijs.huurcommissie.nl.

Hoe komen jullie aan mijn inkomensgegevens
Lieven de Stad ontvangt van de Belastingdienst een huishoudverklaring over 2022. Hierop staat aangegeven of je in de categorie laag, midden of hoog valt. De Belastingdienst geeft niet door uit hoeveel personen je huishouden bestaat en wat je inkomen is, alleen in welke categorie je valt.   

Elk jaar stelt de overheid vast hoeveel de huren maximaal mogen worden verhoogd. Op de website van de overheid lees je hier meer over